Verlaag vennootschapsbelasting nu

Door Rob Van de Velde op 17 november 2016, over deze onderwerpen: Financiën, Fiscaliteit

Hoeveel bewijzen wil men misschien om vennootschapsbelasting te hervormen?

 

Ronnie Leten, de Belgische topman het Zweedse Atlas Copco, stelde deze week dat het logisch is dat het bedrijf haar groei buiten België gaat zoeken aangezien de vennootschapsbelasting hier zo hoog is en: “Er wordt toch geen beslissing genomen om de vennootschapsbelasting te verlagen”. Karel Van Eetvelt, gedelegeerd bestuurder van UNIZO, uitte al zijn steun voor het plan-Van Overtveldt: “Het Rapport van de Hoge Raad voor Financiën is duidelijk, een budgetneutrale hervorming van de vennootschapsbelasting is mogelijk. Doorvoeren zonder meerwaardebelasting”. Deze duidelijke statements geven twee dingen aan: langer wachten is met vuur spelen en dat het bedrijfsleven verwacht geen cadeaus, maar een eenvoudig, competitief en transparant systeem.

 

Langer wachten is met vuur spelen

 

Met een hoog nominaal tarief van 33,99% blijft België een buitenbeentje in de internationale vergelijkingen. De Europees gemiddelde vennootschapsbelasting bedraagt momenteel 20,48% (bron: KPMG), maar onze belangrijkste handelspartners zijn zich momenteel aan het organiseren om steeds competitiever te worden. Het VK heeft al een programma klaar om tegen 2018 van 20 naar 19% te zakken en in 2020 zelfs naar 18%. Premier May kondigde daarenboven zelfs aan straffer te willen gaan, indien de Brexit dit vergt. Maar ook Nederland laat zich niet onbetuigd. Bedrijven met een winst lager dan 200.000€ zitten al aan 20%. Bedrijven die tellen kijken ook over de grenzen en zien daar aanlokkelijke omstandigheden, die wij niet kunnen blijven nabootsen met een kluwen aan aftrekposten. We jagen bedrijven zo over de grens.

 

Eenvoudiger, eerlijker en beter controleerbaar

 

Het plan-Van Overtveldt voorziet in een geleidelijke schrapping van aftrekposten, waardoor stelselmatig het tarief ook zakt. De vennootschapsbelasting wordt daarmee de eerste Belgische indirecte belasting die grondig vereenvoudigt. Hierdoor zullen het niet meer de allergrootste of meest gefortuneerde bedrijven zijn die met een batterij aan consultants hun belastingen kunnen drukken. Integendeel, de eerste berekeningen laten zien dat het systeem net wat minder gunstig uitvalt voor multinationals waardoor die in de toekomst wél belastingen zullen betalen. En ook qua controle zal de fiscus erop vooruitgaan. Een eenvoudiger systeem laat toe dat meer dan de huidige magere 1 à 2% van de bedrijven grondig gecontroleerd kan worden. 

 

Getrapte invoering garandeert budgettaire nuloperatie

 

Maar ook budgettair is er goed nieuws. De Hoge Raad voor Financiën (HRF) heeft gesteld dat het plan van minister Van Overtveldt budgettair neutraal is. Hiermee bevestigt de HRF wat de minister al geruime tijd verkondigt. Dat is goed nieuws voor alle bedrijven en de kmo’s in het bijzonder, die in het plan, net zoals in Nederland, een lager tarief zullen verkrijgen. Door dat budgettair neutraal karakter is er geen reden meer om nog te talmen.

Het wordt dus zaak om een sereen debat te voeren de komende weken. Niet zoals nu, waarbij tegenvallende begrotingscijfers onder impuls van hogere uitgaven als reden worden gebruikt om de noodzakelijke hervorming maar niet te moeten doorvoeren. Maar  we hebben wel nood aan een discussie, gebaseerd op feiten en met een duidelijk maatschappelijk doel voor ogen, namelijk bedrijven hier houden. Rutte, May en andere Trumps gaan zich de kaas niet van het brood laten eten.  Hoeveel bewijzen wil men hier dan eigenlijk nog om tot actie te komen en de hervorming van de vennootschapsbelastingen eindelijk door te voeren?

 

Rob Van de Velde, Kamerlid, fiscaliteit bedrijven

Johan Klaps, Kamerlid, werk en bedrijfsbeheer

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is